Home
Give us a call: +45 75 45 11 44
Send us an email
Our contact information
Print page

Femern Belt

Tunnel renden vil blive udgravet af et antal uddybningsfartøjer (se nedenfor), der vil arbejde indenfor det udpegede arbejdsområde beliggende indenfor anker områderne langs med tunnelforløbet.

Det udpegede arbejdsområde bliver afmærket med bøjer med AIS og arbejdsområdet vil bevæge sig langs med tunnelforløbet i takt med at arbejdet skrider frem.

Ved Lollands kyst er der blevet etableret en ny havn umiddelbart øst for havnen i Rødbyhavn og der er etableret lys i bøjer og molefyr i indsejlingen. Et østligt og et vestligt opankringsområde er begge afmærket med bøjer. I disse områder vil der foregå forskellige former arbejdsopgaver i forbindelse med etableringen af arbejdshavnen på begge sider af de 2 havne. Begge områder er forbudsområder for uvedkommende skibstrafik.

Ved Puttgarden er der indført et anker- og arbejdsområde umiddelbart øst for færgehavnen. Opankringsområdet er afmærket med gule fareafmærkninger. I dette område vil der foregå forskellige former for arbejdsopgaver i forbindelse med etableringen af en mindre arbejdshavn. Området er forbudsområde for uvedkommende skibstrafik.

Et uddybningsfartøj ved navn VOX AMALIA arbejder udenfor de givne arbejdsområder. Skibet vil arbejde på tværs af rute Tango og kan kontaktes på VHF kanal 68 for information. Uddybningsfartøjet er selvsejlende og vil kunne afbryde sit arbejde indenfor meget kort tid hvis der er risiko for en farlig situation. Skibet bærer navigationssignaler som ”begrænset i sin evne til at manøvrere”.

Det opfordres på det kraftigste at undlade trawlfiskeri i nærheden af tunnel renden.

Centralt i bestræbelserne for en sikker og effektiv afvikling af skibstrafikken står etableringen af en Vessel Traffic Service (VTS Fehmarnbelt). Vessel Traffic Service (VTS Fehmarnbelt) dækker Femern Bælt (se nedenstående kort) og vil være i drift under hele tunnelbyggeriet. VTS Fehmarnbelt er en fælles tysk dansk VTS, der bliver drevet af de tyske og danske myndigheder i fællesskab.  VTS  arbejdskanal er VHF 68.

Alle arbejdsområder vil blive overvåget af et vagt- og afviserfartøj konstant. Repræsentanter fra de tyske og danske myndigheder vil være om bord på vagtskibene og skibene vil agere på vegne af VTS-operatørerne.

Et dedikeret slæbebådsberedskab (BUGSIER 30) vil være til rådighed for havarerede skibe indenfor VTS-området.

Assistance fra slæbene udføres uden omkostninger og der opkræves ikke bjærgeløn.

Femern A/S har udarbejdet en elektronisk folder med information om de særlige forhold omkring arbejdsområderne. Folderen kan downloades på:

femern.com/da/byggeriet/den-bla-byggeplads/info-til-sofarende/

VTS Fehmarnbelt area:

1)54° 45.20'N - 011° 02.10'E coast

2)54° 36.50'N - 010° 53.10'E VTS W

3)54° 33.70'N - 010° 53.50'E VTS SW

4)54° 31.65'N - 011° 03.40'E coast

5)54° 24.00'N - 011° 18.65'E coast

6)54° 24.00'N - 011° 41.60'E VTS SE

7)54° 31.90'N - 011° 41.60'E VTS E

8)54° 35.70'N - 011° 30.25'E coast

FOGA ApS

Fiskernes orientering om offshore aktiviteter
Trafikhavnskaj 19
DK-6700 Esbjerg

Phone: +45 75 45 11 44
Mail: fish.infofogadk
Web: www.foga.dk

This website uses cookies. You find more Information about the use of cookies and personal data on our page Privacy.
Imprint / Impressum